Kirkkohallitus – Seurakuntavaaleihin uudet vaalijärjestelmät Webscalelta

helmik. 27, 2023

Neljän vuoden välein toimitettavat seurakuntavaalit ovat suuret vaalit, joissa valitaan seurakuntien luottamushenkilöt päättämään monista keskeisistä seurakunnan/seurakuntayhtymän toimintaan, hallintoon ja talouteen liittyvistä asioista. Vuoden 2022 seurakuntavaaleissa ehdokkaita oli noin 14 000, joista valittiin 354 seurakuntaan yhteensä lähes 8000 uutta luottamushenkilöä. Seurakunnissa, jotka ovat osa seurakuntayhtymää, järjestettiin samalla kertaa kahdet vaalit: seurakuntaneuvoston ja yhteisen kirkkovaltuuston vaalit. Tämän kokoluokan vaaleissa on ratkaisevan tärkeää varmistaa vaalijärjestelmien toimivuus ja luotettavuus. Webscale otti epäröimättä haasteen vastaan ja aloitti yhteistyön Kirkkohallituksen kanssa.


Seurakuntavaalien järjestelmien valintaprosessi


Seurakuntavaalit -hanke käynnistyi vaalijärjestelmien valinnalla ja julkisella kilpailutuksella. Kirkkohallitus halusi kilpailuttaa seurakuntavaaleissa pitkään käytössä olleen vaalijärjestelmän, jonka todettiin jo edellisissä vaaleissa olevan vanhanaikainen ja uusimisen tarpeessa. Ensisijaisesti Kirkkohallitus haki ratkaisua, jossa yhdistyisi sekä helposti toteutettava vaalien ääntenlasku että ehdokkaita ja äänestäjiä palveleva vaalikone.


“Tarvitsimme uuden vaalijärjestelmän, sillä edellinen oli jo monet vaalit palvellut ja sai jäädä historiaan. Teimme markkinakartoitusta siitä, mitkä yritykset tarjoavat vaalijärjestelmiä ja toimijoita oli useampia. Lähdimme hakemaan sellaista avaimet käteen ratkaisua, jossa meille ei tulisi valtavaa tietohallinnollista työmäärää vaan haluttiin ostaa tämä valmiina palveluna” , Kirkkohallituksen verkkoviestintäpäällikkö Lari Lohikoski taustoittaa projektia .


Perusteellisen kartoituksen jälkeen vaalijärjestelmien kilpailutuksen voitti Webscale. Valinnassa korostui Webscalen vaalijärjestelmien (vaalikoneen, tulospalvelun ja ääntenlaskujärjestelmän) käytettävyys, saavutettavuus sekä toimintavarmuus. Tiedossa oli myös, että Webscalella oli hyvät referenssit ja paljon kokemusta isojen järjestelmien toimittamisesta aikaisemminkin. Lohikosken mukaan: “Kokonaisuus ratkaisi. Hinnan ja laadun vertailussa Webscale osoittautui parhaaksi vaihtoehdoksi. Useamman kriteerin vertailussa Webscale sai parhaat pisteet” .


Kirkkohallituksen tavoite vaali-hankkeelle oli ennen kaikkea saada ajanmukainen vaalijärjestelmä, mutta myös erityisesti miellyttävän näköinen ja houkutteleva vaalikone. Vaalikone on myös seurakuntavaaleissa paljon käytetty ja erittäin näkyvä alusta ehdokkaille. Kilpailutuksessa Webscale saikin loistavat pisteet erityisesti vaalikoneen helppokäyttöisyydestä, ymmärrettävyydestä sekä kiinnostavuudesta.


“Ihmisiä on vaikea saada innostumaan vaaleista, mutta vaalikone auttaa ja nostaa kiinnostusta vaaleihin. Vaalien järjestäjien näkökulmasta kilpailutuksessa arvioitiin myös erikseen vaalikonetta ja painotettiin sen pelillisyyttä, ja sitä kuinka innostavaa vaalikonetta on käyttää” , Lohikoski kertoo.


Vaalihankkeen kulku


Yhteistyö vaalihankkeessa aloitettiin loppuvuodesta 2021. Yhteistyön alussa kartoitettiin tarpeet koko vaaliprosessille. Koska kyseessä on tietyiltä osin ainutlaatuiset vaalit, Webscalella perehdyttiin myös huolellisesti muun muassa kirkkolakiin ja kirkon vaalijärjestykseen.


“Projektin aikainen työskentely sujui hyvin ja yhteistyö oli oikein miellyttävää. Jo projektin alussa aikatauluja oli heti olemassa, joista ehdin olla hieman huolissani, sillä toteutus-aikatauluun ei oltu jätetty kovinkaan paljoa väljää. Webscalelta kuitenkin vakuutettiin, että pitkällä vaalikokemuksella tiedetään, kuinka paljon mihinkin työvaiheeseen tarvitsee varata aikaa. Projekti etenikin aikataulujen mukaisesti alusta loppuun” , Lohikoski toteaa.


Yhteistyö Webscalen ja Kirkkohallituksen välillä oli koko projektin ajan tiivistä ja avainasemassa oli jatkuva vuoropuhelu. Yhteyttä pidettiin erityisesti yhteisellä Slack -kanavalla, sekä perinteisellä sähköpostilla ja yhteisillä palavereilla. “Yhteisiä palavereita ja tilannetsekkejä järjestettiin säännöllisesti. Projekti aikataulutettiin huolellisesti ja pidimme yhdessä huolta siitä, että projektissa pysyttiin hyvässä vauhdissa” , Webscalen palvelupäällikkö Henni Heikkilä kertoo.


Kuten usein it-hankkeissa, myös seurakuntavaalit -hankkeessa tuli matkan varrella eteen jonkin verran sellaisia asioita, mitä ei oltu osattu huomioida etukäteen. Tällaisetkin pulmat saatiin onneksi ratkaistua ketterästi. “Kirkon vaalitapa on monimutkainen ja hyvin erilainen kuin monissa muissa vaaleissa. Jouduimme moneen kertaan pohtimaan, miten tietyt asiat hoidetaan. Järjestelmän puolesta kaikki meni hyvin, eikä tullut mitään ongelmia. Saatiin rakennettua sellainen järjestelmä, joka toimi kirkon vaalitavan kanssa hyvin yhteen” , Lohikoski kuvailee.


Webscalen puolelta projektissa oli mukana koko vaalikonetiimi. Seniorikonsultti Tommi Hännikkälän mukaan: “myös teknisen tiimin kannalta projekti sujui hyvin. Etenimme aikataulussa ja reagoimme ongelmiin, kun niitä ilmeni. Kaikista pulmista selvittiin yhdessä miettimällä ja keskustelemalla, ja lopputulos ratkaisi asiakkaan haasteen” .


Vaalien lähestyessä


Vaalien lähestyessä vaalien ehdokkaat kutsuttiin vastaamaan vaalikoneen kysymyksiin. Koko vastausajan ehdokkailla oli apuna Webscalen ammattitaitoinen ehdokastuki, joka palveli ehdokkaita kaikissa vaalikoneen täyttämiseen ja profiilin luontiin liittyvissä kysymyksissä. Webscalelta hankittu ehdokastuki helpotti suuresti Kirkkohallituksen vaaliarkea ja vapautti aikaa muihin työtehtäviin. Lohikosken mukaan oli erittäin hyvä ja toimiva ratkaisu, ettei Kirkkohallituksen tarvinnut organisoida tukea itse, vaan järjestelmiin liittyvä tuki saatiin ulkoistettua Webscalelle.


Edellisiin seurakuntavaaleihin verrattuna erilaisten tukipyyntöjen määrä laski merkittävästi. Vuoden 2022 seurakuntavaaleissa tukipyyntöjä tuli yhteensä noin 800, kun taas edellisissä vuoden 2018 seurakuntavaaleissa pelkästään laskentajärjestelmään liittyviä tukipyyntöjä oli 2900. Tukipyyntöjen määrästä päätellen vaalikoneen ja -järjestelmien käyttö sujui seurakunnilta ja ehdokkailta vähemmillä ongelmilla. Nyt järjestetyissä seurakuntavaaleissa oli myös enemmän vaalikoneeseen vastanneita ehdokkaita. Vuonna 2022 vaalikoneeseen vastasi 57% ehdokkaista, kun taas aikaisemmissa vuoden 2018 vaaleissa vaalikoneeseen vastasi noin 51 % ehdokkaista. 


Lohikoski muistuttaa, että aina vaaleissa täytyy toivoa, että äänestysprosentti nousisi, mutta tällä kertaa tämä ei valitettavasti toteutunut. “Yhteistyö sujui kuitenkin mainiosti, eikä ollut mitään ongelmia” , Lohikoski lisää. 


Vaalitulosten julkaiseminen


Seurakuntavaalien tulospalvelun kautta yleisö pystyi seuraamaan vaalien tuloksen valmistumista ääntenlaskennan ollessa käynnissä. Vaalien tuloksiin kohdistui niin paljon kiinnostusta, että kuormitus kirkon omissa järjestelmissä alkoi olla liian suuri. Webscalella oltiin varauduttu myös yllätyksiin ja kirkon omien sivujen kaatuessa löytyi heti ratkaisu ongelmaan; Webscale luovutti omalla palvelimellaan olevan osoitteen tulospalvelun käyttöön.


“Vaali-iltana meidän julkaisujärjestelmä petti ja muiden järjestelmissä oli ongelmia, mutta Webscalen järjestelmät toimi loistavasti. Onneksi olimme yhdessä varautuneet kaikkeen ja tehneet varasuunnitelmia” , Lohikoski kiittelee.


Kokonaisuutena seurakuntavaalit -hanke sekä Webscalen ja Kirkkohallituksen välinen yhteistyö sujui erittäin hyvin. “Mielellään teemme yhteistyötä uudestaankin!” , Lohikoski vinkkaa.

07 Jun, 2023
Allianssi on Suomen nuorisoalan kattojärjestö, joka yhdistää nuorisoalan toimijat. Valtakunnallisia nuoriso- tai kasvatusalan jäsenorganisaatioita Allianssilla on yhteensä 140. Järjestö vaikuttaa nuorten oikeuksien ja nuorten osallisuuden toteutumiseksi sekä nuorten hyvinvoinnin ja nuorisotyön toimintaedellytysten puolesta Suomessa ja kansainvälisesti.
Eduskuntatalo
09 May, 2023
MTV Oy on osa Telia Companya, joka on yksi pohjoismaiden suurimmista teleoperaattoreista ja mediayhtiöistä. Yksi MTV Oy:n kivijaloista on uutis- ja ajankohtaistoiminta sekä televisiossa että verkossa. MTV Uutiset halusi toteuttaa kevään 2023 eduskuntavaaleihin oman vaalikoneen. MTV:llä oli tarve modernille vaalikoneelle ja etsi uutta vaalikoneen toimittajaa. Yhtiö halusi panostaa vaalikoneen ulkoasuun sekä erottuvuuteen. Webscalen esittelemän vaalikoneen ominaisuudet ja aikaisempi vaalikoneosaaminen vakuutti MTV:n väen ja Webscale pääsi toteuttamaan vaalikoneratkaisun kevään eduskuntavaaleihin. Tarve vaalikoneelle Tarve uudelle vaalikoneelle oli ohjannut MTV:n uutispäätoimittaja Ilkka Ahtiaisen tutkimaan vaalikonemarkkinoita hyvissä ajoin ja ensimmäiset keskustelut Webscalen kanssa käytiinkin jo joulukuussa 2020. Tällöin kuntavaaleista puhuttiin myös lyhyesti, mutta alusta asti oli selvää, että uutta vaalikoneratkaisua etsittiin nimenomaan kevään 2023 eduskuntavaaleihin. “Aikaisemmissa vaaleissa emme pystyneet tuomaan kilpailukykyistä vaalikonetta markkinoille, mutta nyt kun yhtiön taloudellinen tilanne on kohentunut, tuli mahdolliseksi pohtia yksityiskohtaisesti, millainen vaalikone halutaan. Siihen uhrattiinkin paljon ajatustyötä” , Ahtiainen pohjustaa. Vaalikoneprojektin toteuttajaksi ja yhteistyökumppaniksi valikoitui Webscale. Valintaan vaikutti Webscalen aikaisempi näyttö onnistuneiden vaalikoneratkaisujen tekemisestä sekä Webscalen tarjoama valmis tuote, joka oli helppokäyttöinen sekä täysin räätälöitävissä. MTV:n projektipäällikkö Risto Kyyrö kertoo: “Totesimme, että valmis tuote olisi meille paras ratkaisu. Palvelu, jota voi räätälöidä meidän tarpeisiin sopivaksi käyttökokemuksellisesti sekä visuaalisesti. Teknisestä näkökulmasta valintakriteerinä oli myös toimija, jolla on valmis toimiva tuote, joka skaalautuisi korkean liikenteen palveluun. Tärkeää oli, että vaalikone kestää kuormaa. Uutisten verkkopalvelua käytetään pääasiassa mobiilissa, joten vaalikoneen käytön tulee olla sujuvaa desktop-selainten lisäksi myös mobiililaitteilla” . Projektin kulku Yhteinen vaalikoneprojekti käynnistyi syksyllä 2022. Ensimmäisissä palavereissa käytiin läpi MTV:n tarpeita ja toiveita vaalikoneelle. Ahtiaisen mielessä oli jo alusta asti selvä visio siitä, että vaalikoneessa haluttiin jotenkin hyödyntää videokuvaa. “MTV on liikkuvan kuvan talo, joten sillä meidän tuli erottautua vaalikoneessa. Selvitimme, mitä sisaryhtiömme TV4 oli Ruotsin parlamenttivaaleissa tehnyt. Heillä oli vaaleissa vaalikone, jossa sikäläiset tunnetut ruutukasvot esittelivät vaalikoneen väittämiä. Ruotsin vaalikone tosin on enemmän yleisölle eikä niinkään ehdokkaille tehty, koska Ruotsissa on käytössä listavaali eikä henkilövaali kuten Suomessa” , Ahtiainen selostaa. Tämän pohjalta MTV:n vaalikoneeseen toteutettiin lisäominaisuutena ja tärkeänä kustomointina videoiden tuominen mukaan vaalikoneeseen. Vaalikoneeseen lisätyillä videoilla MTV Uutisten ankkurit Jaakko Loikkanen ja Kirsi Alm-Siira selittivät vaalikoneen väittämiä. Projektin suunnittelu ja aikataulutus hoidettiin hyvässä yhteistyössä. Kyyrölle on jäänyt projektin kulusta positiivinen näkemys: “Jo alkuvaiheessa oli selkeä kuva siitä, mitä ollaan toteuttamassa. Webscale antoi meille vahvan vaalikoneosaamisen perusteella ehdotuksen siitä, miten projektia kannattaa vaiheistaa ja milloin eri töitä kannattaa tehdä. Saimme myös vaalien omaan aikatauluun pohjautuvan aikatauluehdotuksen siitä, missä vaiheessa vaalikone tuodaan ehdokkaille ja milloin avataan yleisölle. Tämän mukaan suunniteltiin vaiheistettu tavoiteaikataulu projektille” . Yhteistyö Webscalen kanssa oli helppoa ja sujuvaa. Kyyrö kehuu hyviä projektikäytäntöjä, tiivistä vuoropuhelua ja kykyä reagoida nopeasti muutospyyntöihin. “Kommunikointi sujui ihan mahtavasti. Webscale reagoi hyvin kyselyihin ja viesteihin, oikeastaan kaikkiin meidän tarpeisiin. Korjauksia saatiin tehtyä nopealla aikataululla ja Webscale tarjosi aktiivisesti suoraan hyviä ehdotuksia sopivista toteutustavoista. Kävimme tiivistä vuoropuhelua etenkin siinä vaiheessa, kun designerit katsoivat vaalikoneen visuaalista puolta läpi, ja asioita palloteltiin edestakaisin ilman mitään viiveitä. Vuoropuhelua käytiin myös viikottaisissa seurantapalavereissa, jossa käytiin ajantasainen tilanne läpi ja käsittelimme ajankohtaiset asiat. Yhteistyö projektin aikana oli loistavaa” , Kyyrö kiittelee. Webscalen teknisen tiimin puolella ollaan myös kiitollisia yhteistyöstä. Fullstack Developer Janne Lavilan mukaan: “MTV:n vaalikoneen rakentaminen oli mielenkiintoinen ja antoisa projekti. MTV:n projektitiimillä oli selkeä visio, joka realisoitui onnistuneeksi vaalikoneeksi aktiivisen kommunikoinnin ja rohkeiden linjavetojen avulla. Erityisen mielenkiintoista oli päästä yhdistämään video osaksi vaalikoneen käyttöliittymää. MTV Uutisten videoalusta istui saumattomasti vaalikoneeseen ja tarjosi käyttäjäystävällisen tavan toteuttaa videotoiminnallisuus.” Lopputulos Avautuessaan ehdokkaille vaalikoneeseen alkoi tulla nopeasti vastauksia ja käyttö oli oikein aktiivista. Jo suunnitteluvaiheessa MTV halusi erityisesti huomioida ehdokkaiden näkökulman ja pyrki pitämään huolen siitä, että vastaaminen olisi ehdokkaille mahdollisimman helppoa. Ehdokkaiden apuna toimi Webscalelta hankittu ammattitaitoinen ehdokastukitiimi, joka huolehti siitä, että kaikki ehdokkaat pystyivät täyttämään profiilinsa onnistuneesti vaalikoneeseen. Sekä Ahtiainen että Kyyrö kokivat ehdokastuen toimivana ratkaisuna, joka helpotti MTV:n omaa vaaliarkea. “Arvostimme sitä, että pystyimme ohjaamaan kaikki meille lähetetyt viestit eteenpäin ja Webscalen ehdokastuki ratkaisi ehdokkaiden ongelmat nopeasti” , Kyyrö suosittelee. Valmiiseen vaalikoneeseen Ahtiainen sekä Kyyrö ovat varsin tyytyväisiä ja palaute eri käyttäjäryhmiltäkin (yleisö, MTV:n oma väki ja ehdokkaat) on ollut hyvin myönteistä. Ahtiaisen mukaan uutistoimitukseen tullut palaute koski enimmäkseen vaalikoneen väittämiä, jotka koettiin selkeinä. Positiivisena seikkana on myös koettu se, ettei MTV:n vaalikoneen kysymyksiä oltu painotettu eri arvoisina. Kokonaisuudeessaan Ahtiainen kiteyttäisi MTV:n vaalikoneen: “toimivana, tyylikkäänä sekä visuaalisesti muista erottautuvana erityisesti videoiden avulla.” Kyyrö puolestaan kertoo saaneensa suoraan myös henkilökohtaista palautetta käyttäjiltä. “Videomuotoiset väittämät koettiin hyväksi, mikäli väittämä oli sellainen, missä oli itselle vierasta terminologiaa. Termit oli hienosti avattu videoissa ja näin käyttäjän oli helpompi ymmärtää, mistä oli kyse. Tämä vaalikoneen lisäominaisuus oli selkeästi erittäin pidetty” , Kyyrö iloitsee. Lopuksi Kyyrö vielä tiivistää: “Olin erittäin tyytyväinen sekä yhteistyöhön Webscalen kanssa että itse vaalikonetuotteeseen. Kumpikin täytti odotukset täysin!”
15 Dec, 2020
Loimu on luonnontieteellisen, ympäristötieteellisen ja metsätieteellisen korkeakoulututkinnon suorittaneiden tai sellaista opiskelevien ammattiliitto. Liiton jäsenmäärä on n. 15 000. Loimun valtuusto valitaan vaaleilla, jotka järjestetään neljän vuoden välein. Yhdistyksen valtuustoon kuuluu 30 valtuutettua sekä 12 varajäsentä. Valtuusto käyttää Loimussa korkeinta päätösvaltaa ja hyväksyy mm. toimintasuunnitelman, toimintakertomuksen ja talousarvion sekä vahvistaa tilinpäätöksen.
18 Nov, 2020
Pääperiaatteemme on tehdä luotettavia ja skaalautuvia ratkaisuja, jotka ovat helppokäyttöisiä niin äänestäjille, ehdokkaille kuin vaalikoneen perustajille. Onnistumme siinä, koska meillä on tietoa vaaleihin liittyvistä prosesseista, ja vuosien kokemus on auttanut kehittämään vaalikoneista aina vain parempia ja helppokäyttöisempiä. ”Kun Webscale perustettiin, melkein ensimmäisinä töinä teimme vaalikoneen Helsingin Sanomille vuoden 2014 europarlamenttivaaleihin. Heillä tuolloin käytössä ollut ratkaisu oli tullut tiensä päähän ja uudelta ratkaisulta haluttiin erityisesti, että palvelun taustalla oleva tekniikka toimii varmasti ja moitteettomasti. Tiiviissä yhteistyössä HS:n kanssa suunnittelimme ja toteutimme skaalautuvan vaalikone- ja tulospalvelun palvelinpuolesta käyttöliittymään asti” , Webscalen CEO Tero Kauhanen kertoo. Sana Webscalen vaalikoneosaamisesta kiiri pian muillekin mediataloille ja yhteydenottoja tuli seuraavien vaalien aikana useilta tahoilta. Nyt olemme vuosien aikana tehneet vaalikoneratkaisuja Ylen ja Helsingin Sanomien lisäksi esimerkiksi Keskisuomalaiselle sekä Alma Medialle , joka päätti käyttää vaalikonetta ja tulospalvelua 17 eri mediassaan eli Iltalehden, Kauppalehden, Uuden Suomen, Talouselämän, Satakunnan Kansan ja Aamulehden sekä 11 paikallislehden verkkosivuilla. Mikä oikeastaan on vaalikone ja mitä sen takana on? ”Vaalikone on vakiintunut nimi, mutta osa käyttää myös nimeä ehdokaskone, joka oikeastaan kuvaa sitä paremmin. Palvelussa ehdokkaat nimittäin ottavat kantaa erilaisiin väittämiin ja kysymyksiin ja äänestäjät etsivät sen avulla sopivaa ehdokasta” , Tero Kauhanen selittää. ”Vaalikoneessa ehdokkaat siis vastaavat mediatalon tai muun palveluntarjoajan määrittelemiin kysymyksiin. Me olemme teknologiatoimittaja ja emme tietenkään ota kantaa sisältöön. Tarjoamme pilvipalveluina toimivan teknisen alustan ratkaisulle sekä vaali- ja tulospalveluihin erikoistuneen asiantuntijatiimin tuen asiakkaallemme.” Vaalikone vaikuttaa Eduskuntavaalit, kuntavaalit, presidentinvaalit, europarlamenttivaalit… Moni ei tule ajatelleeksi, miten suuri käyttäjämäärä vaalikoneilla on ja minkälainen vaikutus niillä on äänestysinnokkuuteen . Tero Kauhanen korostaa vaaliratkaisuissa ja vaalikoneissa niiden merkitystä vaalikäyttäytymiseen. ”On tunnustettu asia, että useissa vaaleissa äänestysprosentit ovat välillä matalia. Me näemme, että vaalikoneilla voidaan vaikuttaa äänestysaktiivisuuteen, ja teemme töitä esimerkiksi sen eteen, että saamme nuoret vaalikoneen ääreen ja äänestämään. Tänä päivänä perusoletuksena kaikki palvelut ovat responsiivisia ja miellyttäviä käyttää, ja tämä on myös lähtökohtana vaalikonepalveluissa. Lisäksi verkkopalveluiden saavutettavuus korostuu. Mahdollisimman vuorovaikutteiset asiat on tärkeitä, joten olemme rakentaneet vaalikonetta myös pelillistämisen kautta sellaiseksi, että se houkuttelee vastaamaan loppuun asti. Myös chattityyppiset ratkaisut kiinnostavat joitakin kohderyhmiä.” ”Työmme on jatkuvaa innovaatiota. On mielenkiintoista seurata, miten toteuttamamme palvelut otetaan vastaan” , Kauhanen miettii. Yhtä tärkeää, kuin nuorten huomioiminen, on iäkkäiden äänestäjien huomioiminen. Webscalen rakentaman vaalikoneen täytyy siis olla saavutettava ja helppokäyttöinen myös heille. Vaalikoneita myös liitoille ja yhdistyksille Webscale on tehnyt ohjelmistokehitysyhtiönä vaalikoneita koko maan vaaleja varten, mutta niiden myötä on tullut kyselyitä myös pienemmiltä toimijoilta, esimerkiksi puolueilta, liitoilta tai yhdistyksiltä. Myös valtakunnallisten vaalien yhteydessä on eri tahoilla tarvetta tuoda omia painotuksia vahvemmin esille. Siksi olemme voineet tehdä yhteen asiaan keskittyviä vaalikoneita, joissa voi olla kyse vaikkapa nuorten äänistä tai muusta aiheista. Yhdistyksillä tai puolueilla taas on erilaisia valtuustovaaleja ja ehdokasvaaleja. ”Totesimme, että haluamme palvella myös näitä pienempiä toimijoita vaalikoneratkaisuillamme. Nyt voimme tarjota pienemmille toimijoille vaalikoneen kustannustehokkaasti helppokäyttöisenä vaalikonepalveluna” , Tero Kauhanen kertoo. Webscalen Senior Cloud Architect Hannu-Pekka Hakamäki muistuttaa, että jokainen vaali on vähän omanlaisensa. ”Äänestäjiä on monenlaisia, mutta myös vaaleja on erilaisia, isoja ja pieniä. Meillä on yksi moottori, joka skaalautuu kaikkeen pienemmistä yhdistysvaaleista ja liittovaaleista isoihin kuntavaaleihin. Voimme palvella kaikenkokoisia asiakkaita. Laskentalogiikka on universaali vaalityypistä riippumatta. Kysymykset ja aiheet vain vaihtelevat.” Kaikenkokoisille käyttäjille vaalikoneen perustaminen tehdään helpoksi. Vaikka asiakkaalla ei ole teknistä osaamista, hän pystyy hallinnoimaan vaalikonetta ja pyörittämään sitä täysin itsenäisesti. ”Toki annamme teknistä tukea” , Hakamäki lisää. Asiakkaalle käyttöönotto on mutkaton Mediataloille tehtävät vaalikoneet ovat mittavia digiprojekteja, mutta pienemmille toimijoille vaalikoneen pystyttäminen on tehty mahdollisimman helpoksi. ”Ensin käymme läpi asiakkaamme tarpeet ja varmistamme, että meidän ratkaisumme on heille sopiva. Jos esittelemällämme vaalikonepalvelulla voidaan tarjota oikea ratkaisu, asiakas saa meiltä käyttöoikeudet palveluun ja annamme pääkäyttäjille käyttökoulutuksen. Asiakas pystyy siis itse nopeasti luomaan koneeseen vaalin, tekemään ehdokkaille kysymykset ja kutsumaan ehdokkaat vastaamaan” , Kauhanen kertoo. Asiakkaan ei tarvitse huolehtia tekniikasta, sillä Webscale tarjoaa sen valmiina pakettina ja palveluna. Koko käytön ajan on mukana vaaliasiantuntija sekä tekninen tukitiimi, jotka tarjoavat apua. Myös kysymysten asetteluun annetaan kokemuksen tuomaa apua. Useimmiten asiakkaalla on oma verkkopalvelu, johon vaalikone sijoitetaan, eli kohderyhmä pääsee käyttämään konetta tutussa paikassa ja tutustumaan ehdokaslistalla oleviin ihmisiin. Valmiissa kokonaisuudessa asiakas voi säätää esimerkiksi värimaailmaa oman brändinsä mukaiseksi. ”Kaikessa on pyritty tämän päivän mutkattomaan digitaaliseen palvelukokemukseen, ja asiakkaan kannalta käyttö on hyvin yksinkertaista ja helppoa. Toki vaalikonetta voidaan aina myös räätälöidä asiakkaan tarpeiden mukaan” , Tero Kauhanen muistuttaa. Sunnuntai-iltana jännitetään Paitsi vaalikoneissa, Webscale palvelee mediataloja ja muita asiakkaita myös vaalien tulospalvelussa. ”Tietotekniikan palvelut pitää rakentaa teknisesti niin, että ne kestävät ison määrän käyttäjiä. Esimerkiksi kun vaalisunnuntaina kello 20 tulokset julkistetaan, kaikki suomalaiset ovat niitä samaan aikaan lataamassa” , Tero Kauhanen kuvailee. Vaalitulospalvelu perustuu oikeaan vaalidataan. Esimerkiksi valtakunnallisissa vaaleissa Oikeusrekisterikeskus kerää ja välittää tulokset mediataloille, jotka ovat palvelun tilanneet. Niillä taas on omia tapojaan tuloksien esittämiseen ja painotuksiin, esimerkiksi maakunnissa omiin alueisiin keskittyen. Tässäkin tulemme apuun. ”Vaalitulospalvelun elinkaari on suhteellisen lyhyt. Se avautuu sunnuntai-iltana, ja aktiivinen aika on illalla ja seuraavana yönä. Silloin on suurin vaalikoneen kuormitus. Lopulta tulokset jäävät verkkoon ja tutkijat voivat hyödyntää dataa.” Sekä äänestäjiä että mediaa kiinnostaa tulosten lisäksi tietenkin se, mitä mieltä ehdokkaat ja läpi menneet ovat asioista. Vaalikoneen yhdistäminen tuloksiin on siinä tilanteessa arvokasta dataa. Vaalikoneet – kokemusta on Vaalikoneen rakentaminen on monen osan kokonaisuus, ja Webscalen menestys koostuu Tero Kauhasen mukaan kolmesta asiasta. ”Taustalla pitää ensinnäkin olla hyvä ymmärrys vaaleista prosessina: mitä eri vaiheissa tapahtuu ja millaisia kiinnostuksia eri sidosryhmillä on. Toinen asia on tekniikan osaaminen. Olemme panostaneet siihen, että meillä on moderneilla teknologioilla rakennettu skaalautuva palvelu. Kolmas asia on jatkuva kehitys. Emme ole jääneet laakereille lepäämään vaan jatkuvasti parannamme vaalikonetta ja mietimme, miten saisimme uusia käyttäjäryhmiä sen pariin.” ”Meidän intressimme on, että meidän asiakkaidemme vaalikoneita käyttäisi mahdollisimman moni ja ihmiset saisivat niistä hyötyä. Haluamme saada ihmiset innostumaan äänestämisestä.” ”Teknisen osaamisen lisäksi vaalikokemus ja -ymmärrys ovat asioita, joista olemme erityisen paljon saaneet hyvää palautetta. Tällä yhdistelmällä voimme tehdä tärkeää kehitystyötä” , Kauhanen sanoo. Hannu-Pekka Hakamäki listaa Webscalen voimaksi luotettavuuden ja skaalautuvuuden: ”Teknisesti isojen vaalikoneiden tekeminen on vaikeaa. On suuri vastuu, isoja käyttäjämääriä ja paljon laskentaa. Me olemme siinä onnistuneet, sillä vaalikoneet ovat olleet luotettavia ja nopeita, Se on vakuuttanut asiakaskunnan.” Vaalikoneessa yksityisyyden suoja on tärkeässä asemassa ja siihen Webscale panostaa. ”Meillä tietoturva on aina äärimmäisen tärkeä asia ja otamme sen huomioon alusta lähtien aina, kun järjestelmiä rakennetaan. Teemme isoille yrityksille ja organisaatioille erittäin tärkeitä palveluita, joissa tietoturva on päällimmäisenä tekijänä. Sama ajattelumalli on luonnollisesti tuotu vaalikoneisiin, sisäsyntyisesti. Toki tietoturva ja helppokäyttöisyys ovat asioita, joiden pitää toimia hyvässä balanssissa keskenään. Siinä olemme onnistuneet” , Hannu-Pekka Hakamäki iloitsee.
10 Feb, 2019
Kun kevään eduskuntavaalit lähestyvät, alkaa jälleen mietintä siitä, ketä pitäisikään äänestää. Yhden vastauksen tähän kysymykseen antavat vaalikoneet, joita Webscale on toteuttanut jo usean vuoden ajan. Mediatalo Keskisuomalaisen eri medioiden vaalikoneet avataan maaliskuun alussa ja tulospalvelu vaali-iltana.
Share by: