Loimu – Vaalikonepalvelu ammattiliiton valtuustovaaleihin

jouluk. 15, 2020

Loimu on luonnontieteellisen, ympäristötieteellisen ja metsätieteellisen korkeakoulututkinnon suorittaneiden tai sellaista opiskelevien ammattiliitto. Liiton jäsenmäärä on n. 15 000. Loimun valtuusto valitaan vaaleilla, jotka järjestetään neljän vuoden välein. Yhdistyksen valtuustoon kuuluu 30 valtuutettua sekä 12 varajäsentä. Valtuusto käyttää Loimussa korkeinta päätösvaltaa ja hyväksyy mm. toimintasuunnitelman, toimintakertomuksen ja talousarvion sekä vahvistaa tilinpäätöksen.


Loppuvuodesta 2019 Loimu päätti kilpailuttaa valtuustovaalikoneensa teknisen toteutuksen. Järjestön seuraavat vaalit järjestettäisiin syksyllä 2020. Tulevalta vaalikoneelta haluttiin moitteetonta teknistä toimivuutta ja käytön helppoutta. Kilpailutuksen kautta vaalikoneen toteuttajaksi valikoitui Webscale.


Loimulla oli selkeä visio tulevien valtuustovaaliensa toteutustavasta. Liitossa päätettiin lähteä toteuttamaan pitkälti digitaalisia valtuustovaaleja. ”Kyllähän vaalikone on ihan ensisijainen väline ehdokkaiden esittelemiseen ja esittäytymiseen.” sanoo Loimun järjestöpäällikkö Johanna Hristov. Selkeä vaalikoneen tarjoama lisäarvo on vertailun helppous. ”Kaikilta ehdokkailta kysytään samat kysymykset. Vaalikoneella voimmekin tarjota äänestäjillemme helppoa ja selkeää ehdokasvertailua.”



”’Vaalityövälineenä vaalikone tarjoaa meille myös tekemisen tehokkuutta. Loimulla oli näissä vaaleissa kaikkiaan 81 ehdokasta ja jokaisen ehdokkaan tietojen ja valokuvien työstäminen on työvaiheena melko suuri. Nyt ehdokkaille tarjoutui mahdollisuus tuoda haluamansa tiedot itsestään sekä ladata valokuvansa sinne itse. Tässä ratkaisussa kaikki voittavat.”


”Teknisenä kumppaniehdokkaana Webscale vakuutti meidät ammattimaisuudellaan, luotettavuudellaan sekä kokemuksellaan vaalikoneiden toteuttamisesta. Lisäksi kilpailutusvaiheessa saimme kuulla, että Webscale oli rakentamassa mahdollisimman helppokäyttöistä vaalikoneratkaisua juuri järjestö- ja liittotoimijoita varten. Tämä kuulosti meistä todella hyvältä ja sopimus pilottiyhteistyöstä syntyi maaliskuussa 2020” , kertaa Hristov. ”Aikajänne, jossa vaalikone tultaisiin rakentamaan oli tosi tiivis. Ennen kesälomia piti saada koko homma valmiiksi! Webscalelta edellytettiin yhteistyökumppanina sekä tehokkuutta että kykyä tehdä aidosti merkittävää vaalikoneen kehitystyötä palautteemme ja tarpeidemme mukaan.”


Webscale on toteuttanut vaalikoneratkaisuja vuosien ajan suurten suomalaisten mediatalojen käyttöön. Vaalikonepalveluja on luotu esimerkiksi Helsingin Sanomien, YLEn, Alma Median ja Keskisuomalaisen käyttöön. ”Skaalautuvan vaalikoneemme laskentalogiikka palvelee kaikenkokoisia toimijoita - vaalityypistä riippumatta. Kysymykset ja aiheet vain vaihtelevat. Vaalikoneen perustaminen tehdään kaikille mahdollisimman helpoksi”, toteaa Webscalen Senior Cloud Architect Hannu-​Pekka Hakamäki. ”Vaikka asiakkaalla ei ole teknistä osaamista, hän pystyy hallinnoimaan vaalikonetta ja pyörittämään sitä täysin itsenäisesti. Meidän tehtävämme on tarjota tarvittaessa teknistä tukea. Myös vaalikonekysymysten asetteluun annamme mielellämme kokemuksen tuomaa näkeymystä ja apua.”


Vaalikoneeseen syötettävien kysymysten muotoilu ja asettelu onkin vaalikoneratkaisun toimivuuden kannalta kriittistä. ”Keskustelimme vaalikonekysymyksistä Loimun kanssa jo projektin varhaisessa vaiheessa. Tärkeitä kysymyksiä ovat mm. millaiset kysymykset vaalikoneessa toimivat parhaiten ja käytetäänkö monivalintakysymyksiä, väittämiä, vai sekä-että? Myös sillä on merkitystä, kuinka pitkiä esitetyt kysymykset ovat. Näiden asioiden ratkaisemisella voidaan vaikuttaa siihen, että ihmiset todella käyttävät vaalikonetta”, valottaa Hakamäki.


Loimun vaalikone rakennettiin valmiiksi kesällä 2020 ja elokuussa Webscale järjesti Loimulle käyttöönottokoulutuksen, jossa kiinnitettiin erityistä huomiota ehdokkaiden tehokkaaseen kontaktoimiseen. ”Painotimme asioita, jotka on hyvä ottaa huomioon kontaktoimisvaiheessa ja kuinka viestit kannattaa ehdokkaille muotoilla, jotta ei tule minkäänlaisia väärinkäsityksiä. Tästä meille on kasaantunut vuosien aikana kohtuullisen suuri määrä hyvää tietoa”, korostaa Hakamäki. "Itse vaalikoneen käyttöliittymä on puolestaan niin helppokäyttöinen ja intuitiivinen, että sitä meidän ei ole tarvinnut käyttäjälleen selittää, vaan se selittää ja ohjaa itse itsensä käyttäjälleen!”


Loimun verkkosivusto toimi vaalikoneen jakelualustana, jolle lopullinen vaalikone upotettiin liiton brändi-ilmeen mukaisesti. Valtuustovaalit järjestettiin lokakuussa 2020 ja vaalien aikana vaalikoneessa rekisteröitiin yhteensä 3 308 käyttäjää. Uusi valtuusto aloitti työnsä tammikuussa 2021. 


”Yhteistyö Webscalen kanssa toimi kaiken kaikkiaan erittäin hyvin. Tekeminen oli tiiviin projektin aikana todella suoraviivaista ja tehokasta – käytännössä olimme valmiin vaalikoneen äärellä muutamassa kuukaudessa! Meillä oli koko ajan suora yhteys tiimimme nimettyihin henkilöihin ja saimme nopeasti vastauksia kaikkiin mahdollisiin kysymyksiin. Kokonaisuutena vaalikoneen rakentaminen, hallinnointi ja käyttäminen oli meille todella helppoa - sekä täällä meidän toimistollamme että vaaliehdokkaille. Emme voi muuta kuin todeta olevamme hyvin tyytyväisiä!”, kehuu Loimun järjestöpäällikkö Johanna Hristov. 


07 Jun, 2023
Allianssi on Suomen nuorisoalan kattojärjestö, joka yhdistää nuorisoalan toimijat. Valtakunnallisia nuoriso- tai kasvatusalan jäsenorganisaatioita Allianssilla on yhteensä 140. Järjestö vaikuttaa nuorten oikeuksien ja nuorten osallisuuden toteutumiseksi sekä nuorten hyvinvoinnin ja nuorisotyön toimintaedellytysten puolesta Suomessa ja kansainvälisesti.
Eduskuntatalo
09 May, 2023
MTV Oy on osa Telia Companya, joka on yksi pohjoismaiden suurimmista teleoperaattoreista ja mediayhtiöistä. Yksi MTV Oy:n kivijaloista on uutis- ja ajankohtaistoiminta sekä televisiossa että verkossa. MTV Uutiset halusi toteuttaa kevään 2023 eduskuntavaaleihin oman vaalikoneen. MTV:llä oli tarve modernille vaalikoneelle ja etsi uutta vaalikoneen toimittajaa. Yhtiö halusi panostaa vaalikoneen ulkoasuun sekä erottuvuuteen. Webscalen esittelemän vaalikoneen ominaisuudet ja aikaisempi vaalikoneosaaminen vakuutti MTV:n väen ja Webscale pääsi toteuttamaan vaalikoneratkaisun kevään eduskuntavaaleihin. Tarve vaalikoneelle Tarve uudelle vaalikoneelle oli ohjannut MTV:n uutispäätoimittaja Ilkka Ahtiaisen tutkimaan vaalikonemarkkinoita hyvissä ajoin ja ensimmäiset keskustelut Webscalen kanssa käytiinkin jo joulukuussa 2020. Tällöin kuntavaaleista puhuttiin myös lyhyesti, mutta alusta asti oli selvää, että uutta vaalikoneratkaisua etsittiin nimenomaan kevään 2023 eduskuntavaaleihin. “Aikaisemmissa vaaleissa emme pystyneet tuomaan kilpailukykyistä vaalikonetta markkinoille, mutta nyt kun yhtiön taloudellinen tilanne on kohentunut, tuli mahdolliseksi pohtia yksityiskohtaisesti, millainen vaalikone halutaan. Siihen uhrattiinkin paljon ajatustyötä” , Ahtiainen pohjustaa. Vaalikoneprojektin toteuttajaksi ja yhteistyökumppaniksi valikoitui Webscale. Valintaan vaikutti Webscalen aikaisempi näyttö onnistuneiden vaalikoneratkaisujen tekemisestä sekä Webscalen tarjoama valmis tuote, joka oli helppokäyttöinen sekä täysin räätälöitävissä. MTV:n projektipäällikkö Risto Kyyrö kertoo: “Totesimme, että valmis tuote olisi meille paras ratkaisu. Palvelu, jota voi räätälöidä meidän tarpeisiin sopivaksi käyttökokemuksellisesti sekä visuaalisesti. Teknisestä näkökulmasta valintakriteerinä oli myös toimija, jolla on valmis toimiva tuote, joka skaalautuisi korkean liikenteen palveluun. Tärkeää oli, että vaalikone kestää kuormaa. Uutisten verkkopalvelua käytetään pääasiassa mobiilissa, joten vaalikoneen käytön tulee olla sujuvaa desktop-selainten lisäksi myös mobiililaitteilla” . Projektin kulku Yhteinen vaalikoneprojekti käynnistyi syksyllä 2022. Ensimmäisissä palavereissa käytiin läpi MTV:n tarpeita ja toiveita vaalikoneelle. Ahtiaisen mielessä oli jo alusta asti selvä visio siitä, että vaalikoneessa haluttiin jotenkin hyödyntää videokuvaa. “MTV on liikkuvan kuvan talo, joten sillä meidän tuli erottautua vaalikoneessa. Selvitimme, mitä sisaryhtiömme TV4 oli Ruotsin parlamenttivaaleissa tehnyt. Heillä oli vaaleissa vaalikone, jossa sikäläiset tunnetut ruutukasvot esittelivät vaalikoneen väittämiä. Ruotsin vaalikone tosin on enemmän yleisölle eikä niinkään ehdokkaille tehty, koska Ruotsissa on käytössä listavaali eikä henkilövaali kuten Suomessa” , Ahtiainen selostaa. Tämän pohjalta MTV:n vaalikoneeseen toteutettiin lisäominaisuutena ja tärkeänä kustomointina videoiden tuominen mukaan vaalikoneeseen. Vaalikoneeseen lisätyillä videoilla MTV Uutisten ankkurit Jaakko Loikkanen ja Kirsi Alm-Siira selittivät vaalikoneen väittämiä. Projektin suunnittelu ja aikataulutus hoidettiin hyvässä yhteistyössä. Kyyrölle on jäänyt projektin kulusta positiivinen näkemys: “Jo alkuvaiheessa oli selkeä kuva siitä, mitä ollaan toteuttamassa. Webscale antoi meille vahvan vaalikoneosaamisen perusteella ehdotuksen siitä, miten projektia kannattaa vaiheistaa ja milloin eri töitä kannattaa tehdä. Saimme myös vaalien omaan aikatauluun pohjautuvan aikatauluehdotuksen siitä, missä vaiheessa vaalikone tuodaan ehdokkaille ja milloin avataan yleisölle. Tämän mukaan suunniteltiin vaiheistettu tavoiteaikataulu projektille” . Yhteistyö Webscalen kanssa oli helppoa ja sujuvaa. Kyyrö kehuu hyviä projektikäytäntöjä, tiivistä vuoropuhelua ja kykyä reagoida nopeasti muutospyyntöihin. “Kommunikointi sujui ihan mahtavasti. Webscale reagoi hyvin kyselyihin ja viesteihin, oikeastaan kaikkiin meidän tarpeisiin. Korjauksia saatiin tehtyä nopealla aikataululla ja Webscale tarjosi aktiivisesti suoraan hyviä ehdotuksia sopivista toteutustavoista. Kävimme tiivistä vuoropuhelua etenkin siinä vaiheessa, kun designerit katsoivat vaalikoneen visuaalista puolta läpi, ja asioita palloteltiin edestakaisin ilman mitään viiveitä. Vuoropuhelua käytiin myös viikottaisissa seurantapalavereissa, jossa käytiin ajantasainen tilanne läpi ja käsittelimme ajankohtaiset asiat. Yhteistyö projektin aikana oli loistavaa” , Kyyrö kiittelee. Webscalen teknisen tiimin puolella ollaan myös kiitollisia yhteistyöstä. Fullstack Developer Janne Lavilan mukaan: “MTV:n vaalikoneen rakentaminen oli mielenkiintoinen ja antoisa projekti. MTV:n projektitiimillä oli selkeä visio, joka realisoitui onnistuneeksi vaalikoneeksi aktiivisen kommunikoinnin ja rohkeiden linjavetojen avulla. Erityisen mielenkiintoista oli päästä yhdistämään video osaksi vaalikoneen käyttöliittymää. MTV Uutisten videoalusta istui saumattomasti vaalikoneeseen ja tarjosi käyttäjäystävällisen tavan toteuttaa videotoiminnallisuus.” Lopputulos Avautuessaan ehdokkaille vaalikoneeseen alkoi tulla nopeasti vastauksia ja käyttö oli oikein aktiivista. Jo suunnitteluvaiheessa MTV halusi erityisesti huomioida ehdokkaiden näkökulman ja pyrki pitämään huolen siitä, että vastaaminen olisi ehdokkaille mahdollisimman helppoa. Ehdokkaiden apuna toimi Webscalelta hankittu ammattitaitoinen ehdokastukitiimi, joka huolehti siitä, että kaikki ehdokkaat pystyivät täyttämään profiilinsa onnistuneesti vaalikoneeseen. Sekä Ahtiainen että Kyyrö kokivat ehdokastuen toimivana ratkaisuna, joka helpotti MTV:n omaa vaaliarkea. “Arvostimme sitä, että pystyimme ohjaamaan kaikki meille lähetetyt viestit eteenpäin ja Webscalen ehdokastuki ratkaisi ehdokkaiden ongelmat nopeasti” , Kyyrö suosittelee. Valmiiseen vaalikoneeseen Ahtiainen sekä Kyyrö ovat varsin tyytyväisiä ja palaute eri käyttäjäryhmiltäkin (yleisö, MTV:n oma väki ja ehdokkaat) on ollut hyvin myönteistä. Ahtiaisen mukaan uutistoimitukseen tullut palaute koski enimmäkseen vaalikoneen väittämiä, jotka koettiin selkeinä. Positiivisena seikkana on myös koettu se, ettei MTV:n vaalikoneen kysymyksiä oltu painotettu eri arvoisina. Kokonaisuudeessaan Ahtiainen kiteyttäisi MTV:n vaalikoneen: “toimivana, tyylikkäänä sekä visuaalisesti muista erottautuvana erityisesti videoiden avulla.” Kyyrö puolestaan kertoo saaneensa suoraan myös henkilökohtaista palautetta käyttäjiltä. “Videomuotoiset väittämät koettiin hyväksi, mikäli väittämä oli sellainen, missä oli itselle vierasta terminologiaa. Termit oli hienosti avattu videoissa ja näin käyttäjän oli helpompi ymmärtää, mistä oli kyse. Tämä vaalikoneen lisäominaisuus oli selkeästi erittäin pidetty” , Kyyrö iloitsee. Lopuksi Kyyrö vielä tiivistää: “Olin erittäin tyytyväinen sekä yhteistyöhön Webscalen kanssa että itse vaalikonetuotteeseen. Kumpikin täytti odotukset täysin!”
Helsingin tuomiokirkko
27 Feb, 2023
Neljän vuoden välein toimitettavat seurakuntavaalit ovat suuret vaalit, joissa valitaan seurakuntien luottamushenkilöt päättämään monista keskeisistä seurakunnan/seurakuntayhtymän toimintaan, hallintoon ja talouteen liittyvistä asioista. Vuoden 2022 seurakuntavaaleissa ehdokkaita oli noin 14 000, joista valittiin 354 seurakuntaan yhteensä lähes 8000 uutta luottamushenkilöä. Seurakunnissa, jotka ovat osa seurakuntayhtymää, järjestettiin samalla kertaa kahdet vaalit: seurakuntaneuvoston ja yhteisen kirkkovaltuuston vaalit. Tämän kokoluokan vaaleissa on ratkaisevan tärkeää varmistaa vaalijärjestelmien toimivuus ja luotettavuus. Webscale otti epäröimättä haasteen vastaan ja aloitti yhteistyön Kirkkohallituksen kanssa.
18 Nov, 2020
Pääperiaatteemme on tehdä luotettavia ja skaalautuvia ratkaisuja, jotka ovat helppokäyttöisiä niin äänestäjille, ehdokkaille kuin vaalikoneen perustajille. Onnistumme siinä, koska meillä on tietoa vaaleihin liittyvistä prosesseista, ja vuosien kokemus on auttanut kehittämään vaalikoneista aina vain parempia ja helppokäyttöisempiä. ”Kun Webscale perustettiin, melkein ensimmäisinä töinä teimme vaalikoneen Helsingin Sanomille vuoden 2014 europarlamenttivaaleihin. Heillä tuolloin käytössä ollut ratkaisu oli tullut tiensä päähän ja uudelta ratkaisulta haluttiin erityisesti, että palvelun taustalla oleva tekniikka toimii varmasti ja moitteettomasti. Tiiviissä yhteistyössä HS:n kanssa suunnittelimme ja toteutimme skaalautuvan vaalikone- ja tulospalvelun palvelinpuolesta käyttöliittymään asti” , Webscalen CEO Tero Kauhanen kertoo. Sana Webscalen vaalikoneosaamisesta kiiri pian muillekin mediataloille ja yhteydenottoja tuli seuraavien vaalien aikana useilta tahoilta. Nyt olemme vuosien aikana tehneet vaalikoneratkaisuja Ylen ja Helsingin Sanomien lisäksi esimerkiksi Keskisuomalaiselle sekä Alma Medialle , joka päätti käyttää vaalikonetta ja tulospalvelua 17 eri mediassaan eli Iltalehden, Kauppalehden, Uuden Suomen, Talouselämän, Satakunnan Kansan ja Aamulehden sekä 11 paikallislehden verkkosivuilla. Mikä oikeastaan on vaalikone ja mitä sen takana on? ”Vaalikone on vakiintunut nimi, mutta osa käyttää myös nimeä ehdokaskone, joka oikeastaan kuvaa sitä paremmin. Palvelussa ehdokkaat nimittäin ottavat kantaa erilaisiin väittämiin ja kysymyksiin ja äänestäjät etsivät sen avulla sopivaa ehdokasta” , Tero Kauhanen selittää. ”Vaalikoneessa ehdokkaat siis vastaavat mediatalon tai muun palveluntarjoajan määrittelemiin kysymyksiin. Me olemme teknologiatoimittaja ja emme tietenkään ota kantaa sisältöön. Tarjoamme pilvipalveluina toimivan teknisen alustan ratkaisulle sekä vaali- ja tulospalveluihin erikoistuneen asiantuntijatiimin tuen asiakkaallemme.” Vaalikone vaikuttaa Eduskuntavaalit, kuntavaalit, presidentinvaalit, europarlamenttivaalit… Moni ei tule ajatelleeksi, miten suuri käyttäjämäärä vaalikoneilla on ja minkälainen vaikutus niillä on äänestysinnokkuuteen . Tero Kauhanen korostaa vaaliratkaisuissa ja vaalikoneissa niiden merkitystä vaalikäyttäytymiseen. ”On tunnustettu asia, että useissa vaaleissa äänestysprosentit ovat välillä matalia. Me näemme, että vaalikoneilla voidaan vaikuttaa äänestysaktiivisuuteen, ja teemme töitä esimerkiksi sen eteen, että saamme nuoret vaalikoneen ääreen ja äänestämään. Tänä päivänä perusoletuksena kaikki palvelut ovat responsiivisia ja miellyttäviä käyttää, ja tämä on myös lähtökohtana vaalikonepalveluissa. Lisäksi verkkopalveluiden saavutettavuus korostuu. Mahdollisimman vuorovaikutteiset asiat on tärkeitä, joten olemme rakentaneet vaalikonetta myös pelillistämisen kautta sellaiseksi, että se houkuttelee vastaamaan loppuun asti. Myös chattityyppiset ratkaisut kiinnostavat joitakin kohderyhmiä.” ”Työmme on jatkuvaa innovaatiota. On mielenkiintoista seurata, miten toteuttamamme palvelut otetaan vastaan” , Kauhanen miettii. Yhtä tärkeää, kuin nuorten huomioiminen, on iäkkäiden äänestäjien huomioiminen. Webscalen rakentaman vaalikoneen täytyy siis olla saavutettava ja helppokäyttöinen myös heille. Vaalikoneita myös liitoille ja yhdistyksille Webscale on tehnyt ohjelmistokehitysyhtiönä vaalikoneita koko maan vaaleja varten, mutta niiden myötä on tullut kyselyitä myös pienemmiltä toimijoilta, esimerkiksi puolueilta, liitoilta tai yhdistyksiltä. Myös valtakunnallisten vaalien yhteydessä on eri tahoilla tarvetta tuoda omia painotuksia vahvemmin esille. Siksi olemme voineet tehdä yhteen asiaan keskittyviä vaalikoneita, joissa voi olla kyse vaikkapa nuorten äänistä tai muusta aiheista. Yhdistyksillä tai puolueilla taas on erilaisia valtuustovaaleja ja ehdokasvaaleja. ”Totesimme, että haluamme palvella myös näitä pienempiä toimijoita vaalikoneratkaisuillamme. Nyt voimme tarjota pienemmille toimijoille vaalikoneen kustannustehokkaasti helppokäyttöisenä vaalikonepalveluna” , Tero Kauhanen kertoo. Webscalen Senior Cloud Architect Hannu-Pekka Hakamäki muistuttaa, että jokainen vaali on vähän omanlaisensa. ”Äänestäjiä on monenlaisia, mutta myös vaaleja on erilaisia, isoja ja pieniä. Meillä on yksi moottori, joka skaalautuu kaikkeen pienemmistä yhdistysvaaleista ja liittovaaleista isoihin kuntavaaleihin. Voimme palvella kaikenkokoisia asiakkaita. Laskentalogiikka on universaali vaalityypistä riippumatta. Kysymykset ja aiheet vain vaihtelevat.” Kaikenkokoisille käyttäjille vaalikoneen perustaminen tehdään helpoksi. Vaikka asiakkaalla ei ole teknistä osaamista, hän pystyy hallinnoimaan vaalikonetta ja pyörittämään sitä täysin itsenäisesti. ”Toki annamme teknistä tukea” , Hakamäki lisää. Asiakkaalle käyttöönotto on mutkaton Mediataloille tehtävät vaalikoneet ovat mittavia digiprojekteja, mutta pienemmille toimijoille vaalikoneen pystyttäminen on tehty mahdollisimman helpoksi. ”Ensin käymme läpi asiakkaamme tarpeet ja varmistamme, että meidän ratkaisumme on heille sopiva. Jos esittelemällämme vaalikonepalvelulla voidaan tarjota oikea ratkaisu, asiakas saa meiltä käyttöoikeudet palveluun ja annamme pääkäyttäjille käyttökoulutuksen. Asiakas pystyy siis itse nopeasti luomaan koneeseen vaalin, tekemään ehdokkaille kysymykset ja kutsumaan ehdokkaat vastaamaan” , Kauhanen kertoo. Asiakkaan ei tarvitse huolehtia tekniikasta, sillä Webscale tarjoaa sen valmiina pakettina ja palveluna. Koko käytön ajan on mukana vaaliasiantuntija sekä tekninen tukitiimi, jotka tarjoavat apua. Myös kysymysten asetteluun annetaan kokemuksen tuomaa apua. Useimmiten asiakkaalla on oma verkkopalvelu, johon vaalikone sijoitetaan, eli kohderyhmä pääsee käyttämään konetta tutussa paikassa ja tutustumaan ehdokaslistalla oleviin ihmisiin. Valmiissa kokonaisuudessa asiakas voi säätää esimerkiksi värimaailmaa oman brändinsä mukaiseksi. ”Kaikessa on pyritty tämän päivän mutkattomaan digitaaliseen palvelukokemukseen, ja asiakkaan kannalta käyttö on hyvin yksinkertaista ja helppoa. Toki vaalikonetta voidaan aina myös räätälöidä asiakkaan tarpeiden mukaan” , Tero Kauhanen muistuttaa. Sunnuntai-iltana jännitetään Paitsi vaalikoneissa, Webscale palvelee mediataloja ja muita asiakkaita myös vaalien tulospalvelussa. ”Tietotekniikan palvelut pitää rakentaa teknisesti niin, että ne kestävät ison määrän käyttäjiä. Esimerkiksi kun vaalisunnuntaina kello 20 tulokset julkistetaan, kaikki suomalaiset ovat niitä samaan aikaan lataamassa” , Tero Kauhanen kuvailee. Vaalitulospalvelu perustuu oikeaan vaalidataan. Esimerkiksi valtakunnallisissa vaaleissa Oikeusrekisterikeskus kerää ja välittää tulokset mediataloille, jotka ovat palvelun tilanneet. Niillä taas on omia tapojaan tuloksien esittämiseen ja painotuksiin, esimerkiksi maakunnissa omiin alueisiin keskittyen. Tässäkin tulemme apuun. ”Vaalitulospalvelun elinkaari on suhteellisen lyhyt. Se avautuu sunnuntai-iltana, ja aktiivinen aika on illalla ja seuraavana yönä. Silloin on suurin vaalikoneen kuormitus. Lopulta tulokset jäävät verkkoon ja tutkijat voivat hyödyntää dataa.” Sekä äänestäjiä että mediaa kiinnostaa tulosten lisäksi tietenkin se, mitä mieltä ehdokkaat ja läpi menneet ovat asioista. Vaalikoneen yhdistäminen tuloksiin on siinä tilanteessa arvokasta dataa. Vaalikoneet – kokemusta on Vaalikoneen rakentaminen on monen osan kokonaisuus, ja Webscalen menestys koostuu Tero Kauhasen mukaan kolmesta asiasta. ”Taustalla pitää ensinnäkin olla hyvä ymmärrys vaaleista prosessina: mitä eri vaiheissa tapahtuu ja millaisia kiinnostuksia eri sidosryhmillä on. Toinen asia on tekniikan osaaminen. Olemme panostaneet siihen, että meillä on moderneilla teknologioilla rakennettu skaalautuva palvelu. Kolmas asia on jatkuva kehitys. Emme ole jääneet laakereille lepäämään vaan jatkuvasti parannamme vaalikonetta ja mietimme, miten saisimme uusia käyttäjäryhmiä sen pariin.” ”Meidän intressimme on, että meidän asiakkaidemme vaalikoneita käyttäisi mahdollisimman moni ja ihmiset saisivat niistä hyötyä. Haluamme saada ihmiset innostumaan äänestämisestä.” ”Teknisen osaamisen lisäksi vaalikokemus ja -ymmärrys ovat asioita, joista olemme erityisen paljon saaneet hyvää palautetta. Tällä yhdistelmällä voimme tehdä tärkeää kehitystyötä” , Kauhanen sanoo. Hannu-Pekka Hakamäki listaa Webscalen voimaksi luotettavuuden ja skaalautuvuuden: ”Teknisesti isojen vaalikoneiden tekeminen on vaikeaa. On suuri vastuu, isoja käyttäjämääriä ja paljon laskentaa. Me olemme siinä onnistuneet, sillä vaalikoneet ovat olleet luotettavia ja nopeita, Se on vakuuttanut asiakaskunnan.” Vaalikoneessa yksityisyyden suoja on tärkeässä asemassa ja siihen Webscale panostaa. ”Meillä tietoturva on aina äärimmäisen tärkeä asia ja otamme sen huomioon alusta lähtien aina, kun järjestelmiä rakennetaan. Teemme isoille yrityksille ja organisaatioille erittäin tärkeitä palveluita, joissa tietoturva on päällimmäisenä tekijänä. Sama ajattelumalli on luonnollisesti tuotu vaalikoneisiin, sisäsyntyisesti. Toki tietoturva ja helppokäyttöisyys ovat asioita, joiden pitää toimia hyvässä balanssissa keskenään. Siinä olemme onnistuneet” , Hannu-Pekka Hakamäki iloitsee.
10 Feb, 2019
Kun kevään eduskuntavaalit lähestyvät, alkaa jälleen mietintä siitä, ketä pitäisikään äänestää. Yhden vastauksen tähän kysymykseen antavat vaalikoneet, joita Webscale on toteuttanut jo usean vuoden ajan. Mediatalo Keskisuomalaisen eri medioiden vaalikoneet avataan maaliskuun alussa ja tulospalvelu vaali-iltana.
Share by: